Keliru nak pilih AURA MAYA, SF BEAUTY atau TABITA skincare | .::: MOMOY blogirl :::.

14 July 2013

Keliru nak pilih AURA MAYA, SF BEAUTY atau TABITA skincare



Assalamualaikum.



Amboi ramai betul yang tanya Momoy pasal Aura White. Memula Momoy reply email review pasal Aura White. Tapi bila makin banyak pula email tu, so Momoy review terus di blog. Baiklah, sesiapa yang nak baca testimonial aura white, boleh baca di SINI =)




Excited nak menulis sebab ada yang minta review Aura Maya, SF Beauty dan Tabita. Actually ada di antara skincare tu yang Momoy dah pernah cuba. Mula-mula Momoy fikir nak tulis review tapi, nak review skincare itu takut jadi macam skrip drama. Panjang berjela-jela pula kan. 



Jadi Momoy buat PERBEZAAN yang simple sahaja la je. Lagi pun tajuk atas tu keliru so buat perbezaan ni dapat lihat jelas sikit kan. Momoy andaikan yang kawan-kawan dah ada sebanyak sedikit maklumat tentang produk-produk itu okay.



Tapi sebelum itu, jangan suspek yang perbezaan ni adalah 100% tepat sebab info terhad hanya berdasarkan kajian dari internet. Ini kerana ketiga-tiga skincare products itu hanya boleh dibeli di atas talian (online) SAHAJA. Harap maklum ye sayang-sayang semua.




  • PENGASAS PRODUK
Mula-mula marilah kita ketahui orang yang bertanggungjawab mewujudkan skincare itu di alam maya ini. Ecewah.



Aura Maya - Pengasas seorang lecturer UPM yang pada mulanya hanya buat kajian dan produce skincare ni untuk dia dan saudara terdekat sahaja.


SF beauty - Dikatakan diasaskan dari Kelantan. Adik atau klon Aura Maya.


Tabita - Pengasasnya Ibu Dessy dari Indonesia.



  • ITEM PRODUK 


Aura Maya - Ada 3 items dalam 1 set. Sabun pencuci, krim siang dan krim malam. Krim malam sekarang sudah digantikan dengan serum. Sabun pencuci muka tu boleh pilih sama ada sabun hijau (vitamin C) atau sabun kuning (vitamin E). 



SF Beauty - Set sama macam Aura Maya. 3 items dalam 1 set. Sabun pencuci, krim siang dan krim malam. Sabun warna kuning dan hijau.



Tabita - Set asas ada 4 dalam 1 iaitu pencuci muka (facial soap), smooth lotion (toner), krim siang dan krim malam. Aditional items ada eye cream, special cream, face powder, body lotion, body scrub, matt finishing, serum vitamin E dan facial acne cream. Item tambahan tabita hanya boleh diguna selepas 2 bulan dan ke atas selepas set asas tabita sahaja.




Set asas Tabita skincare dan serum vitamin E Tabita




  • HARGA 
Ni cuma harga untuk set besar okay.



Aura Maya - RM 140 (bergantung pada dealer/ seller). Produk tahan untuk 1-2 bulan 


SF Beauty - RM 95 (bergantung pada dealer/ seller). Produk tahan untuk 1-2 bulan 

Tabita - RM 300 - RM 500 (Huih. Melampau benar jual mahal-mahal kan) Kat saloon Fasha Sandha jual RM 600. Erk. Produk tahan 4-5 bulan.



  • SELAMAT ATAU TAK 
Soalan ni susah Momoy nak jawab. Sebab Momoy bukan pakar yang buat kajian terhadap produk-produk. Pengguna tentukan sendiri sama ada nak guna atau tidak. Kalau was-was dan tak confident baik tak perlu. Itu dari list yang KKM keluarkan untuk bahan terlarang dan bukannya dari test dari produk. Dua benda yang berbeza ye.



Aura Maya - Tiada dalam senarai produk kosmetik yang dibatalkan notifikasi atau isu campurpalsu oleh KKM



SF Beauty - KKM sahkan krim malam SF Beauty (nombor notifiikasi NOT120602462K) dan krim siang SF beauty (no notifikasi NOT120602461K) kedua-keduanya mengandungi merkuri. Lihat SINI 

Terbaru, pihak SF Beauty telah keluarkan krim siang dan krim dengan nombor notifikasi yang baru. Sila check produk SF Beauty korang ye dan jangan guna nombor notifikasi atau pendaftaran yang lama. 



Tabita - Banyak rumor sangat kata tabita ni bahaya (sama ada forum Malaysia atau Indonesia). Tapi tiada dalam senarai produk kosmetik yang dibatalkan notifikasi atau isu campurpalsu oleh KKM. Jika terjumpa senarai details boleh komen/ share dengan Momoy dan kawan-kawan yang lain. 



Update: Tabita telah disahkan bahaya. Artikel dari BPFK di >>SINI<<





SF Beauty skincare



  • ORIGINALITY
Originality ni bukan bermaksud siapa tiru siapa tapi tiruan/ original.




Aura Maya - Ada yang claim wujud Aura Maya tiruan tapi Momoy rasa tak ada pun. Hanya spekulasi di antara peniaga yang main harga (perang harga). Sebab Aura Maya ni adalah kakak kepada SF Beauty, ada yang kata Aura Maya ni pun bahaya. Tapi setakat ni belum jumpa apa-apa bahan terlarang dalamnya. 



SF Beauty - Sama juga dengan Aura Maya. Tak jumpa lagi yang tiruan. Tapi krim siang dan malam nombor notifikasi (singkatan NOT) nya dah berubah selepas krim siang dan krim malam SF Beauty disahkan ada bahan terlarang oleh KKM. Jangan tanya adakah NOT baru bermaksud adunan ramuan nye lain ke apa. Momoy tak tahu jadi Momoy kata tak tahu okay.



Tabita - Sesiapa yang nak cuba tabita ni harus perluuuuu berhati-hati. Sengaja bold kan perkataan perlu tu. Sebab tabita tiruan lebih banyak dari yang original ! Nasihat Momoy, ilmu dan research kena banyak kalau nak pakai skincare ni. 

Jangan terpengaruh dengan seller yang kata tabita murah tu tak original. Sebab kawan Momoy beli mahal tapi tetap kena fake tabita. Dia baru tahu (agak lama juga dia guna) lepas dia compare tabita yang dia minta Momoy belikan dengan tabita dia. Katanya tekstur dia lain sangat walaupun ciri-ciri lain hampir sama. Lepas dari hari tu tu dia maintain minta tolong Momoy belikan untuk dia je.




Aura Maya skincare





  • KETABAHAN 
Maaf la. Momoy tak tahu perkataan apa yang sesuai. Harap kawan-kawan faham la maksud perkataan 'tabah semasa permulaan nak gunakan skincare' tu. Faham ke? Tak faham ? Faham ? Err... suka hatilah. Hehe. 




Aura Maya - Permulaan pakai, muka super berminyak, merah-merah dan kena hindari panas dan make up. Peeling agak ketara bagi sesetengah orang.


SF Beauty - Sama sperti Aura Maya.

Tabita - Sama seperti Aura Maya. Tapi ketabahan level tinggi sedikit sebab facial soap dan smooth lotion pedih (bagi kebanyakan orang). Peeling halus, tak berapa nampak sangat. Tapi di area mulut dan sekitar hidung peeling agak lama.



  • KESAN

Ini berdasarkan pengalaman Momoy dulu ye.



Aura Maya - Boleh dilihat dalam masa tiga hari jerrr. Untuk cantik penuh dalam sebulan lebih juga la. Momoy pernah review Aura Maya ni, baca SINI.


SF Beauty - Maaf. Tak sempat nak cuba sebab INI. NOT yang baru Momoy tak cuba. Tapi lihat kakak yang jual popia basah di pasar malam (tempat Momoy selalu beli) dalam sebulan.


Tabita - Babyface. Dalam masa dua bulan kulit muka memanjang je merah (tak tahu kenapa lama sangat. Mungkin sebab jenis berkulit cerah atau tempat kerja Momoy). Lepas dua bulan baru lembut dan bersih. Tabita boleh haluskan liang roma.



Hmm... cukup la tu. Kesemua skincare di atas PERSAMAAN nya adalah warna dan tekstur krim siang dan krim malam lebih kurang sama, kena pantang berjemur dan tak kenakan sebarang makeup selama satu hingga dua bulan. Jenis peeling dan kulit akan kusam bila stop pakai. Oh ya. Packaging ketiga-tiga skincare itu kerap juga bertukar sebab isu orang ciplak.





Maaflah dear Ika. Momoy tak review. Tapi harap sedikit sebanyak dapat membantu. 
Momoy buat perbandingan, pilihan di tangan dear =) 



Apa-apa komen dan maklumat tambahan boleh je komen di bawah. Selamat berpuasa semua. 



P/s: Sorry. Recycle gambar lama jer.


52 comments

Anonymous
July 14, 2013 at 5:02 PM Reply to comment

Hi Momoy. saya suka sangat baca blogspot momoy. nak tanya momoy pernah guna TSC kan. Boleh bagi full review TSC tak? Saya ada guna lulur kopi yang beli dengan momoy. best kulit lembut sangat

July 14, 2013 at 10:58 PM Reply to comment

Oh really nice products!
Sweetie Nw I´m following you in GFC I hope your follow me abck!
xx

I want invite you to Join to my Etude House Giveaway

July 14, 2013 at 11:09 PM Reply to comment

Mmpir blog walking ...

★ http://www.adadeny.com/

@Anonymoushi. salam cik anony.
TSC tu tabita skin care ker? haha. sorry. lack sungguh dengan short term ni.
lama dah guna skincare tu. momoy cuba buat review tu nanti ye dear. and thx beli lulur tu dgn momoy. best kan? hehe. maaf ye, momoy x tahu dear ni yang mana satu =) btw, selamat berpuasa

July 14, 2013 at 11:23 PM Reply to comment

Hai sis momoy..suka sgt bce blog sis momoy..td xtau laa sis momoy k sapew ke kt bazaar ramdhan paka..but look like sis momoy...really cute:)

@Sakurankothx u dear for invite me. i just mark in notepad. will join later

@Mas Denythx u dear deny sudi mampir sini

July 14, 2013 at 11:36 PM Reply to comment

momoy..makin hari makin smgt tw baca blog ni..byk review psl produk para wanita..hihi..mmg suke cz tgh cari yg trbaik tok kulit ni..anwy..tq momoy nice sharing...

@loubnaa dhia delisyaterima kasih dear. ye. ptg tadi memang momoy beli juadah berbuka di bazar paka. haha.
ape tak tegur dear. tegur jer. leh kenal-kenalan kan =)
ok dear, selamat berpuasa ye ^^

@Mashitah Rosli'sekeke. tq dear. pasal GA tu nnt momoy buat. tp bukan masa terdekat la ye. urm... sebab kawan kerja suma laki so blog ni jela tmpat momoy citer bab2 produk. huhu. kesian kan

July 15, 2013 at 4:20 AM Reply to comment

OOo, the SF beauty skincare stuff looks so nice! *___* Lovely!

Would you like to follow each other on Blogloving/GFC? Junniku blog [Click!]
- A Korean fashion, beauty and lifestyle blog!

July 15, 2013 at 4:44 AM Reply to comment

terbaiklah momoy.. boleh jadi pakar kecantikan kulit...

July 15, 2013 at 8:19 AM Reply to comment

salam. tq singgah dan komen di blog Alycia ;)

July 15, 2013 at 11:33 AM Reply to comment

tak pernah cuba lagi produk nih.

July 15, 2013 at 6:10 PM Reply to comment

Mahal gila Tabita tu. =.=" Lebih kurang SNE je harganya.

July 16, 2013 at 4:07 AM Reply to comment

Semua tu AJ tak penah guna...
Hehhehehe...

Salam Ramadhan...
AJ singgah sahur kat sini.. =D
http://ayuejean.blogspot.com/

July 16, 2013 at 5:29 AM Reply to comment

Singgah Sahur Salam Ukhwah OhBlogger Malaysia - Norazizah

July 16, 2013 at 6:59 AM Reply to comment

klu camtu aura maya lebih safe kot ...

July 16, 2013 at 7:00 AM Reply to comment

thanks share ... baru dgr nama product tuh ...
singgah sahur salam ukhwah ohblogger malaysia
http://harumankasehvee.blogspot.com/

July 16, 2013 at 7:01 AM Reply to comment

singgah sahur ...
salam ukhwah ohblogger malaysia
http://veesandy.blogspot.com/

July 16, 2013 at 7:13 AM Reply to comment

Wah..
Blogger make up ni

Entry Terkini : Batal Tak Puasa Gosok Gigi di Bulan Puasa

July 16, 2013 at 7:16 AM Reply to comment

Wahh terleka sy seketika..sbb tak pernah ambil tahu pasal produk ni..

Singgah sahur salam ukhwah..- http://cinta25hb.blogspot.com ∩__∩

July 16, 2013 at 11:59 AM Reply to comment

Salam ramadhan..datang dari segmen;
"Singgah Sahur Salam Ukhwah OhBlogger Malaysia

July 16, 2013 at 12:34 PM Reply to comment

Assalammualaikum... Salam Ramadhan.. singgah dari segmen 'Blogwalking singgah sahur - Hasrul Hassan" selamat berpuasaaaaaaaaa.. :)

July 16, 2013 at 1:42 PM Reply to comment

hai awk

Singgah Sahur Salam Ukhwah OhBlogger Malaysia - Ceritaku Di Mana-Mana Saja - www.khairilmazri.com

@Khairil Mazrisalam awak =D

@Syazwani MazlanWaalaikummusasalam warahmatullah. terima kasih sudi visit blog momoy ni dear =)

@mama3heroosalam mama. terima kasih sudi singgah sini mama =)

@Mieza Jhaa Ksalam dear. wah boleh terleka ye. hoho... xpe. sbb byk kan produk kecantikan sekarang nih =)

@Terbelogeh. momoy bukan blogger make up
hehe... dulu suka la juga kot. setahun lebih ni dah x berapa suka pakai make up bagai dah =)

@Veesalam vee. oh thx visit belog momoy

@Zawiahno wonder tak kenal sbb jual atas talian saja dear =)
salam ukhwah dari momoy

@Veemungkin =)

@Norazizah Hashimterima kasih dear . salam kenalan dan selamat berpuasa juga

@AyueJean AJsalam ramadhan dear
terima kasih sudi visit sini

@June L.thx dear. already mark in my notepad. thx vsiit here

@boni kacakhaha...suka je tulis nih. nak share ngan member dah sumanya laki kan. so share kat blog jer

@Azura Azizsalam. sama-sama dear =) thx juga singgah n komen sini

July 16, 2013 at 3:00 PM Reply to comment

hye dear..

wahh..blog kecantikan..best2!.

anyway..sorylah singgah bukan waktu bersahur..hehe..

@Syuhada Baharudinthx u dear. eh. x kisah singgah time mana2 pun . hehe
salamat berpuasa

Anonymous
July 16, 2013 at 4:01 PM Reply to comment

ai cik momoy. akoo ada soklan ni. mcm mana akoo nak contact cik momoy. ada no hanpon kaa

Anonymous
July 16, 2013 at 10:46 PM Reply to comment

Salam Ukhwah, Salam Ramadhan dari Hootoh Blog Tudia™
Ziarah Blogwalking Singgah Sahur, Maaf krn agak agak lewat. But better late than never. Selamat bersahur untuk hari ini dan seterusnya. Semoga Amalan Puasa kali ini terbaik untuk kita semua. In Sya Allah
Referral: — Ezan Imsakiye Vakitleri - Sahur Blogwalking

@Anonymous
hai dear. boleh email momoy di syalyx_00@yahoo.com

July 17, 2013 at 6:13 AM Reply to comment

Singgah Sahur Salam Ukhwah OhBlogger Malaysia dari pcl, www.nazlee.com

July 18, 2013 at 6:01 AM Reply to comment

salam
Singgah Sahur Salam Ukhwah Ohblogger Malaysia- http://www.diarymama.com

July 19, 2013 at 3:05 AM Reply to comment

wahhhhh bagus review ni.hope dapat membantu kawan2 yang keliru he3...

@hootoh.myterima kasih sudi visit sini. salam ramadhan

@PakcikLie PCLterima kasih PC lee. salam ramadhan ^^

@||aLeaSaRa||tengkiu dear. walaupun bukan testimoni setiap satunya tapi hope ni memudahkan

@Hanny Abdullahsalam ramadhan juga dari momoy =)

August 11, 2013 at 11:07 AM Reply to comment

kak mia pengguna sf beauty... memang not yang baru ni ada lain skit ramuannya.

tapi ok la. kak mia order terus dari sana. kalau beli kat sini takut tak original... huhuhu

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...