PREVIEW | tranexamic acid | .::: MOMOY blogirl :::.

10 February 2014

PREVIEW | tranexamic acid


Assalamualaikum.

Haiii kawan-kawan. Sekarang ni Tasha berada di Legoland *waving*. Macam Tasha banana tak ?


Hari ni Momoy preview tentang tranexamic acid injection (singkatannya, suntik tren). Alah. Tak payah nak berkerut dahi sangat lah kan. Suntik tren sangat popular sekarang ni. Tapi kalau betul-betul tak tahu apa itu tren boleh kerut dahi. Tapi jangan over sangat, nanti cepat kedut pula. Ini sikit info kopi pasta bagi yang blur tren ni binatang apa (celuk Google). 


Apa itu tranexamic acid ? 


Tranexamic Acid merupakan INHIBITOR pencegah melanin kulit gelap yang paling terkenal di dunia. Sebenarnya, tranexamic acid digunakan secara meluas oleh hospital dan rumah sakit dalam tujuan mereka membekukan darah pesakit. Kebiasannya, wanita selepas bersalin akan diberi terapi tranexamic untuk menghentikan darah. Hasil penyelidikan, saintis dunia mendapati tranexamic acid mampu memutihkan kulit.



Bukan itu sahaja, tranexamic berkeupayaan menghilangkan parut, jeragat, mengatasi masalah jerawat serius serta menghaluskan kulit. yang paling diminati ramai, ia berupaya melicinkan kulit seolah-olah kita menjalani terapi hormon. Terapi hormon yang macam Ifa Raziah buat tu. Dengan sistem kimia tranexamic yang unik, ia adalah bebas radikal, tidak mudah terurai dan diyakini bertindak dengan sangat berkesan dan pantas. Tranexamic akan menyerap dengan sangat cepat dan mudah. Ia akan MENGHALANG penghasilan melanin kulit dan menukar eumelanin kepada pheomelanin. ini dapat dilakukan dengan penyekatan melanin serta enzyme tirosinase.



Cara menggunakan tranexamic acid adalah :




Suntikan dilakukan dua minggu sekali atau seminggu sekali (bagi yang mempunyai metabolisma tinggi) pada saluran darah atau digelar sebagai IV (intravuscular). Suntikan dilakukan pada mana-mana klinik bertauliah.



Kesannya pula dapat dilihat seawal SATU HARI dan proses pelengkapan terapi pemutihan yang lengkap adalah sebanyak 10 kali sesi suntikan (setahun). Kemudian, hanya perlu maintain pengambilan pil vitamin c untuk putih yang berkekalan.


Okay. Faham ke tak ni. Kalau tak faham pun, bayang-bayang tu dah ada sikit kan. Nak lebih maklumat boleh baca website kesihatan (juga web kecantikan) ye. 





Ini lah rupa tranexamic acid sebelum doktor masukkan dalam picagari.
Ada 10 vials tapi dah cucuk 2 minggu baru teringat nak ambil gambar.




Haaa... tetiba pula cerita pasal suntik-suntik ni ? Macam mana boleh terjebak ni. Macam ni, asalnya Momoy ambil suntikan ni untuk hentikan pendarahan di kaki Momoy. Bila ada accident atau pendarahan, Momoy memang sikit panik la sebab darah akan keluar banyak dan ambil masa yang sangat lama untuk pulih. Ramai suspect Momoy ni ada kencing manis tapi sebenarnya tak. Tsk. Korang ni. Momoy ada masalah kurang darah la (agak serius juga). 


Pernah dulu doktor nak ambil sampel darah, habis semua jari Momoy dia cucuk-cucuk pastu dipicit-picit tapi setitik darah pun tak keluar ! Disebabkan Momoy, habis jammed orang yang beratur nak check darah. Kihkih. 


Tahun lepas Momoy tersepak carpet kat office. Tersepak jer tapi sampai kuku tercabut. Bleeding banyak dan pitam terus. Bisa ooo sebab ibu jari pula tu. 2 bulan Momoy bed ridden, tak dapat bergerak langsung. Serius. Satu kaki bertukar warna hitam lebam-lebam (padahal kena kat jari kaki jer, boleh imagine ?). Bila nak duduk atau bangun dari sujud memang sangat sakit dan takut. Kulit pun jadi sangat tak cantik *nangis tekup muka* 


Dan iya, jari kaki tu asyik bleeding jer (walaupun dah 2 bulan). Pergi kerja kena cuci darah dulu, kemudian letak ubat dan balut semua. Then, pakai stoking tebal 2 lapis baru pakai safety shoes.  Itulah permulaan Momoy start ambil tranexamic acid ni - 18 September 2013. Sengaja tulis tarikh ni. Reminder. Sebab tranexamic acid HANYA boleh ambil 10 kali suntikan sahaja dalam setahun. September ni baru boleh suntik tren semula. 



Eh. Kenapa nak suntik tren lagi ? Pff... kan dah bagi info tadi yang tren ni bukan saja ubat tapi untuk beauty juga. Sebenarnya, dah banyak produk guna tranxenamic acid, cuma ada yang tak tahu. Main beli jer. Paling senang, bila pergi Watson cuba usha-usha sheet mask. Mesti dalam banyak-banyak mask tu ada mask tranexamic acid. Contohnya, produk Naruko ada mengunakan tranxenamic acid untuk face mask dia. 


Jadi, sesiapa yang target nak dapatkan skin whitening and glowing effect, boleh pilih beauty product yang ada kandungan tranxenamic acid. Tujuan Momoy ambil untuk stop kan bleeding di kaki. Tapi ada effect lain pula yang Momoy dapat. Nak tahu apa ? Okay, sila tunggu next episod. Bhuahaha .








16 comments

February 11, 2014 at 12:06 PM Reply to comment

baru pertama kali dengar mengenai tranxenamic acid ini.. sangat bermanfaat info ini.. semoga kaki momoy cepat sembuh..

February 11, 2014 at 12:24 PM Reply to comment

seriau pula bila baca momoy pernah tercabut kuku..memang sakit..

February 13, 2014 at 3:37 PM Reply to comment

@Mizz Aiza (Dunia Kecil)terima kasih dear
sekarang dah hampir pulih
Alhamdulillah

February 13, 2014 at 3:37 PM Reply to comment

@Ema Joharisakit sampai pitam sis

Anonymous
February 13, 2014 at 7:39 PM Reply to comment

Momoy...area klang selangor xnk amik la jab tren ni...ley suggest x klinik mn yg amik tuk jab tren ni...

February 13, 2014 at 10:33 PM Reply to comment

@Anonymoushi dear anonymous
hmm...kalau minta momoy suggest tempat kat klang
momoy minta maaf
honestly, momoy tak tahu
sebab momoy kerja kat paka so momoy inject kat klinik area paka/ kerteh saja dear

Anonymous
February 13, 2014 at 10:35 PM Reply to comment

betul ke apa i baca yang tranexamic ni boleh bagi kulit putih macam adira tu. Adira tu cucuk tran ke momoy?

February 13, 2014 at 10:48 PM Reply to comment

@Anonymoussalam dear anony. nasib baik tak terlepas pandang komen ni. hehe. sebab tengah reply komen kat blog.

pasal putih mcm adira tu. lepas momoy publish entri ni, mmg dapat banyak email tanya hal yang sama. nanti momoy buat sambungan REVIEW. lusa momoy publish =)

February 14, 2014 at 9:01 PM Reply to comment

momoy.. nk tye... kite pegi je mne2 klinik biase je ke untuk suntikan transxemic acid ni ke pakar estetika? mahal x consultation dye? and trnsxemic tu kite beli sendri then bwk kt dctr untuk jab? sorry byk tye... interested sgt!

February 14, 2014 at 9:24 PM Reply to comment

@fiqs azizansalam dear fiqs azizan
dua-dua pun boleh dear. Macam Momoy beli sendiri then bawa pergi klinik untuk inject. Tapi mujur doktor momoy balik, so dia bagi free consultan jer. momoy pula boleh tanya apa saja pada dia. baik doktor tu.

February 14, 2014 at 9:48 PM Reply to comment

oishh ngilu plak jari kaki kmk baca entry tok..sakitnya...blh imagine..

February 14, 2014 at 10:10 PM Reply to comment

@Farra Kikibumnang sakit. sik tauk kmk mok padah sakitnya camney. dlok pernah accident time study dluok kaki patah. tapi kmk rasa kuku tercabut ya lagi sakit dari kaki patah.
huhu...

April 19, 2014 at 3:00 PM Reply to comment

ooooo..1st dengar nama produk nie

Anonymous
December 27, 2014 at 6:51 AM Reply to comment

@.::: Princess MOMOY :::. hai... tren injection yg ni brape concentration die? n brape ml ye?

December 29, 2014 at 7:17 PM Reply to comment

@Anonymoushai cik anony.
concentrate tren acid ni 250 gm
isipadu 5 ml

=)

Anonymous
January 1, 2015 at 6:46 AM Reply to comment

@.::: Princess MOMOY :::.oh ok.. thehdoc mmg inject terus 5ml slow2 eh? u guna dh setahun kn? overall result mmg dh nmpk putih ke cmne? =)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...